تبلیغات
فاطمییون - قطره ای از اقیانوس بی کران فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 2
اللهم عجل لولیک الفرج

قطره ای از اقیانوس بی کران فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 2

جمعه 1389/02/17 02:28

نویسنده : عبد الزهرا

11- امام صادق سلام الله علیه فرمودند: اینکه حضرت فاطمه سلام الله علیها (در نزد خداوند) محدثه نام گرفته است بدین جهت می باشد که ملائکه الهی از آسمان بر آن حضرت هبوط کرده و همان طوری که با حضرت مریم دختر عمران (علی نبینا و آله و علیهما السلام) حرف می زدند با ایشان نیز سخن می گفتند زمانی ملائکه به وی گفتند:

ای فاطمه! سلام لله علیها (همانا خداوند متعال ترا برگزیده و پاکت ساخت و تو را بر همه زنان هر دو جهان برتری داد)

ای فاطمه! سلام الله علیها (برای پروردگارت قنوت کرده و سجده نما و به همراه رکوع کنندگان رکوع کن)

پس حضرت فاطمه سلام الله علیها با ایشان حرف می زدند و ایشان با حضرت فاطمه سلام الله علیها سخن می گفتند، تا اینکه شبی حضرت خطاب به ملائکه فرمودند:

مگر حضرت مریم دختر عمران (علی نبینا و آله و علیهما السلام) برترین زنان عالم نبود؟

ملائکه در جواب عرض کردند: همانا مریم سیده زنان روزگار در روزگار خودش بود، در حالی که خداوند متعال شما را سیده زنان عصر او  و عصر خودتان و سیده همه زنان عالم از اول خلقت تا آخر آن قرار داده است.

12- راوی ( ابا صلت) می گوید: خدمت امام رضا سلام الله علیه عرض کردم ، یا ابن رسول الله! مرا از درختی که آدم و حوا (علی نبینا و آله و علیهما السلام) از آن خوردند با خبر کن که چه نوع درختی بود؟ (چرا که) مردم در آن اختلاف دارند، عده ای روایت میکنند که آن درخت درخت گندم بود، برخی روایت می کنند درخت انگور بود و برخی دیگر آن را درخت حسد نقل می کنند (بفرمایید حقیقت امر چیست؟)

امام سلام الله علیه فرمودند: همه آن اقوال درست است.

عرض کردم: معنی این وجوه مختلف چیست؟

امام سلام الله علیه فرمودند:

ای ابا صلت! درختان بهشتی ثمرات مختلفی را بار می دهند، همانان آن درخت درخت گندم بود ولی انگور هم داشت و همانند درختان این دنیا نبود ( که فقط یک نوع میوه بدهد)

وقتی خداوند متعال حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) را با به سجده در آوردن ملائکه اش مورد تکریم و تعظیم خویش قرار داد، حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در پیش خودش گفت: آیا خداوند بشری برتر از من خلق کرده است؟

و خداوند متعال وقتی از آنچه که از فکر آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) گذشت آگاه شد، خطاب به او فرمود: ای آدم! سرت را بالا برده و به انتهای عرش من نگاه کن. چون آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) سرش را بالا برد و به طرف عرش  الهی نگاه کرد دید در انتهای عرش اینچنین نوشته است:

لا اله الا الله محمد رسول الله و علی ابن ابی طالب امیر المومنین و زوجته فاطمة سیدة نساء العالمین و الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنة.

پس آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) عرض کرد: پروردگارا! اینها چه کسانی هستند؟

خداوند عز وجل فرمود:

آنها از ذریه تو هستند و از تو و تمام مخلوقاتم برتر هستند و اگر آنها نبودند نه تو را می آفریدم و نه بهشت و جهنم را و نه آسمان و زمین را.

و همانا ( ای آدم) من تو را بر حذر می دارم از اینکه به چشم حسد به ایشان نگاه کنی، که در این صورت تو را از جوار رحمت خویش دور خواهم ساخت.

و (چون) آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) به چشم حسد به ایشان نگریست و مقام و منزلت آنها را آرزو کرد، خداوند نیز شیطان را بر او مسلط  ساخت تا از درختی که خداوند از او منع کرده بود تناول کند.

و حضرت حواء نیز به چشم حسد به مقام و منزلت فاطمه سلام الله علیها نگاه کرد، تا اینکه خداوند متعال شیطان را بر وی مسلط نمود و او هم از آن درخت همچون آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) تناول کرد و خداوند عزوجل هر دو را از بهشت خود خارج ساخته و از جوار رحمت خوش به عالم خاک منتقلشان ساخت.

13- رسول اکرم صل الله علیه و آله فرمودند: در آن شبی که به آسمان عروج داده شدم، جبرئیل علیه السلام دست من را گرفت و داخل بهشت نمود و از رطب بهشتی برایم خوراند و من از آن رطب تناول کردم، پس آن رطب در صلب من تبدیل به نطفه شد و چون به زمین برگشتم، آن را در (رحم) خدیجه سلام الله علیها نهادم و به دخترم فاطمه سلام الله علیها حامله شد.

پس فاطمه سلام الله علیها حوریه ای است از جنس بشر و من هر وقت که مشتاق بوی بهشت باشم، دخترم فاطمه سلام الله علیها را استشمام می کنم.

14- رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: خداوند هیچ زنی را با مردی مساوی قرار نداده، مگر حضرت فاطمه  سلام الله علیها را که وی را با حضرت علی  سلام الله علیه مساوی قرار داده و ملحق به وی نموده است.

 و همانا فاطمه سلام الله علیها از تمامی مردان هر دو جهان افضل تر است.

15- امام صادق سلام الله علیه فرمودند: همانا خداوند تبارک و تعالی یک چهارم دنیا را مهریه حضرت فاطمه  سلام الله علیها قرار داد. پس یک چهارم دنیا مال حضرت فاطمه سلام الله علیها است و همچنین بهشت و جهنم را مهریه ایشان قرارداد و آن حضرت دشمنان خود را داخل جهنم نموده و دوستان خود را داخل بهشت خواهد کرد.

و همانا فاطمه سلام الله علیها بزرگترین صدیقان بوده و پایه و اساس هستی بر پایه معرفت آن حضرت بنا نهاده شده است.

16- رسول خدا صل الله علیه و آله  فرمودند: من بشری هستم همانند شما که از بین شما زن می گیرم و به شما نیز زن می دهم، مگر دخترم فاطمه سلام الله علیها که امر ازدواج وی از آسمان نازل شده است.

17- رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: اگر خداوند متعال فاطمه سلام الله علیها را برای حضرت علی سلام الله علیه خلق نکرده بود هیچ کفو و همانندی برای علی سلام الله علیه در روی زمین یافت نمی شد چه از آدم و چه از غیر آدم.

18- رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: همانا دخترم فاطمه سلام الله علیها پاک دامن است و عفیف، پس خداوند متعال ذریه او را بر آتش جهنم حرام کرده است.    

19- رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: ملعون است ملعون است کسی که بعد از من به دخترم فاطمه سلام الله علیها ظلم کند و حق او را غصب نماید و او را شهید گرداند.

(لعن الله قاتلیک و قاتلی محسنک وغاصبی حقک یا فاطمة الزهراء سلام الله علیک)

20- راوی می گوید: از امام صادق سلام الله علیه پرسیدم: آیا نماز در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها افضل است یا در روضه ( یعنی خانه خداوند)؟ فرمود: در بیت فاطمه سلام الله علیها.

 

منابع به ترتیب شماره حدیث

1-     امالی شیخ صدوق (ص102، ح 3 )، امالی شیخ طوسی (ص 24)، بشارة المصطفی (ص 70)، بحار الانوار ( ج 43، ص 23، ح 17).

2-     کتاب سلیم (ص 830)، بحار الانوار ( ج39، ص 353).

3-     الطرائف (ص 64)، مائة منقبة (ص 87)، ارشاد القلوب (ص 234)، کشف الیقین (ص 459).

4-      ارشاد القلوب (ج2 ، ص294)، مائة منقبة (ص126 )، بحار الانوار (ج 7، ص116، ح94).

5-     مناقب ابن شهر آشوب (ج3، ص329)، بحار الانوار(ج37، ص170)، کنز العمال ( ج 12، ص110).

6-     امالی شیخ طوسی (ص18)، امالی شیخ مفید (ص245)، اعلام الوری (ص150)، بشارة المصطفی (ص40).

7-     مناقب ابن شهر آشوب ( ج3، ص331)، بحار الانوار (ج 43، ص 38).

8-     کشف الغمة (ج1، ص463)، بحار الانوار (ج43، ص10).

9-     عیون الاخبار (ج2، ص46)، صحیفة الرضا سلام الله علیه (ص 45)، امالی شیخ طوسی (294)، عوالی الئالی (ج1، ص333)، بشارة المصطفی (ص131 و ص184).

10- دلائل الامامة (ص139)، مناقب آۀ ابی طالب (ج3، ص117)، الخرائج (ص531)، بحار الانوار (ج43، ص46).

11- دلائل الامامة (ص10)، علل الشرایع (ج1، ص182)، امالی شیخ صدوق (ص 176)، العدد القویة (226).

12- عیون الاخبار (ج1، ص306)، معانی الاخبار (ص124)، قصص الانبیاء جزایری (ص39).

13- امالی شیخ صدوق (ص460)، التوحید (ص118)، الاحتجاج (ص408)، عیون الاخبار (ج1، ص106)، مناقب ابن شهر آشوب (ج3، ص334)

14- تفسیر امام حسن عسگری سلام الله علیه (ص656)، بحار الانوار (ج37، ص48) و (ج 100، ص259) و (ج101، ص306).

15- امالی شیخ طوسی (ص668)، مناقب ابن شهر آشوب (ج3، ص352)، بحار الانوار(ج43، ص105).

16- الکافی (ج5، ص568، ح54)، الفقیه (ج3، ص393، ح4382)، مکارم الاخلاق (ص205).

17- الفقیه (ج3، ص393، ح4383)، امالی شیخ صدوق (ص592)، وسائل الشیعه (ج20، ص74، ح25067).

18- معانی الاخبار (ص105)، عیون الاخبار (ج2، ص63 و 234)، مناقب ابن شهر آشوب (ج3، ص325)، الخرائج (ص281)، کشف الغمة (ج2، ص310).

19- العدد القویة (ص225)، کنز الفوائد (ج1، ص149)، وسائل الشیعه (ج11، ص518)

20- الکافی (ج4، ص556)، التهذیب (ج6، ص8، ح9)، وسائل الشیعه (ج5، ص284، ح6560).




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: شنبه 1389/02/18 12:06